Voedsel rijk aan carnitine

Carnitine helpt in het omzetten van vetzuren in energie en verwijdert afvalstoffen uit cellen. De meeste mensen krijgen een voldoende aan carnitine binnen in het lichaam, maar sommige kwalen of het gebruik van bepaalde medicijnen kunnen de concentratie carnitine in het lichaam verlagen. De meeste dierlijke producten zijn goede bronnen van L-Carnitine.

Mager rundvlees

Rundvlees is een van de rijkste natuurlijke bronnen van carnitine. Een stukje vlees van 85 gram bevat maar liefst 81 miligram aan carnitine. Om de hoeveelheid vet in het vlees te vermijden, kun je het beste kiezen voor dat deel van het rund dat weinig vet bevat. Zorg er hierbij voor dat je per week niet meer rood vlees eet dan die 85 gram.

Vis

Alle vissoorten en schelpdieren bevatten carnitine, maar de vis met de hoogste hoeveelheid carnitine is kabeljauw. Een portie van 100 gram bevat al snel tussen de 4 en 7 miligram carnitine.

Kip

Kipfilet bevat niet alleen een gezonde hoeveelheid eiwitten, weinig vet en vormt een goede bron van vitaminen en mineralen, ze bevatten ook een goede hoeveelheid carnitine. 100 Gram bevat, net als vis, ongeveer 7 of 8 miligram carnitine. Zorg ervoor dat het kippenvel is verwijderd, want daar zit het meeste vet in en probeer de kip eens te grillen in plaats van in vet te bakken als gezondere optie.

Vegetarische opties

Voor de dierenliefhebbers zijn er ook genoeg voedingsmiddelen rijk aan carnitine. Denk bijvoorbeeld aan noten, zaden en peulvruchten. Een andere optie voor vegetariërs om het vlees te vermijden is het gebruik van supplementen. Dit geldt ook voor mensen die graag de vetten in het vlees willen vermijden. Voor meer vegetarische opties kun je het volgende artikel bekijken.

, , , ,