Carnitine en tyrosine combineren

Carnitine en tyrosine zijn beide stofjes die je natuurlijk uit voedingsproducten kan verkrijgen. Tyrosine vind je in grote hoeveelheden in kalkoen, kip, vis, noten, zaden en zuivelproducten. Carnitine verkrijg je voornamelijk van rood vlees, gevogelte, melk en ook watermeloen. Beide zijn ook verkrijgbaar in de vorm van supplementen. Hoewel er geen risico’s zijn verbonden aan het tot je nemen van beide supplementen, is het van belang altijd met je dokter te overleggen.

Carnitine

Carnitine komt voor in de meeste cellen van je lichaam en is afkomstig van aminozuren (de bouwstenen van je lichaam). Het speelt ook een belangrijke rol in de energieproductie waarbij vetzuren worden omgezet naar energie. Ook verwijderd het vrije radicalen in het lichaam die de cellen kunnen aanvallen.

Tyrosine

Tyrosine is een niet-essentieel aminozuur wat betekent dat het een bijproduct is van andere aminozuren in het lichaam. Als het lichaam het zelf aanmaakt is het dus eigenlijk niet nodig het nog aanvullend te slikken. Toch wordt het door veel mensen gebruikt om effectief in slaap te komen en om van gevoelens van stress af te komen. Sommige atleten beweren dat het hen ook helpt bij hun sportprestaties en sommige medici hebben beweerd dat het helpt tegen depressies, doordat het verantwoordelijk is voor het aanmaken van dopamine (dit is een hormoon dat het humeur beïnvloed), maar hier is geen ondersteunend onderzoek van bekend.

Doseringen en waarschuwingen

In de bovenstaande beschreven situaties kan je een tekort aan carnitine of tyrosine hebben. Mocht je heir geen last van hebben dan is het aanvullend slikken eigenlijk niet nodig. Mocht je het toch willen gebruik overschrijd dan nooit de dosis die staat aangegeven op de verpakking. Hoewel de bijwerkingen niet ernstig zijn (hoogstens misselijkheid, diarree of hoofdpijn) is het raadzaam altijd eerst met je dokter te overleggen voor je overgaat op deze producten of het combineren ervan.

, , , , , ,