Dieettips voor een te hoge bloeddruk

Als je last hebt van een hoge bloeddruk of een te hoge suikerspiegel in je lichaam dan is het aanpassen van je dieet essentieel bij het verbeteren van je gezondheid.

Voedsel dat je wilt vermijden
Klaargemaakte producten in blik of uit potten zijn gemakkelijk bij het koken, maar je hebt geen invloed op de hoeveelheid zout en suiker erin gaat en meestal zitten deze producten barstensvol met beide. Vervang de ingeblikt producten dus met verse producten waarvan je zelf kan bepalen hoeveel zout en suiker erin gaat. Zo hou je je spiegel en je bloeddruk beter in bedwang.

Voeding rijk aan vezels
Een tekort aan vezels kan de bloeddruk enorm omhoog brengen. Een hoeveelheid van slechts 30 gram aan vezels kan deze bloeddruk weer omlaag brengen. Vezelrijk voedsel is ook goed voor de suikerspiegel. Vezels, in tegenstelling tot andere producten die zetmeel bevatten, brengen de suikerspiegel juist omlaag. Voedsel rijk aan vezels zijn onder andere gerst, rozijnen, frambozen, amandelen, linzen en artisjok.

Appelazijn
Het tot je nemen van appelazijn helpt ook het verlagen van de bloeddruk en versterkt de spieren van het hart. Het werkt als een bloedverdunner waardoor de kans op een hartaanval door verstopte aderen wordt verkleind. Verder is het rijk aan potassium wat ook goed is voor het hart. Appelazijn kan het beste verwerkt worden in een dressing voor een salade, gedronken worden nadat het vermengt is met een glas water en wat honing of ingenomen worden door middel van suppletie.

Natuurlijke diuretica
Diuretica zijn producten die helpen overmatig water dat door het lichaam wordt vastgehouden af te voeren, maar zijn ook effectief in het voorkomen van het absorberen van teveel zout. Voorbeelden van diuretica zijn watermeloen, maar ook asperges, kool, tomaten en bieten. Watermeloen zit overigens ook vol met carnitine, een stof die de bloedstroom in het lichaam bevordert.

, , , ,