Concentratie verhogen door training

Als u al dagenlang met uw neus in de boeken zit, al urenlang aan het vergaderen bent of al weken aan een project werkt, is het soms lastig om de aandacht erbij te houden hoe graag je dit ook zou willen. Voor deze mensen bestaat goed nieuws: het vasthouden van concentratie kun je trainen. Van de volgende drie simpele tips kunt u gebruik maken als u tijdens het studeren, vergaderen of werken dreigt uw concentratie te verliezen.

Tip 1. Nog vijf extra!

Dit is een gouden regel voor het trainen van je concentratie. Net als atleten die hun grenzen overstijgen om het uithoudingsvermogen van hun spieren te trainen, kunt u ook uw mentale uithoudingsvermogen trainen. Net als u denkt het punt van frustratie te hebben bereikt, is het een kwestie van het toepassen van de regel.

Nog vijf extra wiskundesommen. Nog vijf minuten langer werken. Nog vijf pagina’s lezen.

Het is zo simpel als het klinkt, maar op deze manier traint u wel uw mentale uithoudingsvermogen langzaam tot een hoger niveau.

Tip 2. Eén ding tegelijk

Als u een enorm scala aan gedachten en zorgen aan uw hoofd heeft, helpt het enorm om deze gedachten te ordenen en u slechts te focussen op één ding. Sta uzelf toe overige gedachten en zorgen te vergeten door het maken van een to-do-lijstje en stel prioriteiten voor wat eerst af moet en wat later gedaan kan worden.

Tip 3. Ontwijkgedrag vermijden

Als u uzelf betrapt op het ontwijken van een vervelende taak, stel uzelf dan de volgene vragen: “Moet ik deze taak doen?”, “Wil ik het doen, zodat ik er niet meer aan hoef te denken?” en “Als ik het nu doe, is dat later dan een meevaller?”. Het uitstellen van de taak geeft u schuldgevoelens en houdt u bezig waardoor uw concentratie minder wordt. Het stellen van deze vragen, zou u moeten motiveren om toch aan de slag te gaan!

, , ,