Vitamine C: onmisbaar bij het gebruik van carnitine

L-Carnitine is an aminozuur dat verantwoordelijk is voor het reguleren van vetzuren en deze om te zetten naar energie. Het aminozuur speelt ook een belangrijke rol in het voorkomen van schade aan de cellen en het afweren van ziektes. De aanwezigheid van Vitamine C is een belangrijke voorwaarde voor de goede werking van carnitine in het lichaam.

Bronnen van L-Carnitine

L-Carnitine is een semi-essentieel aminozuur, wat betekent dat je lichaam het meeste carnitine zelf aan kan maken zonder extra consumptie. In sommige omstandigheden is de vraag voor carnitine van het lichaam echter groter dan dat het lichaam kan produceren. De overige carnitine kan gemakkelijk gehaald worden uit gevogelte, vis en zuivelproducten.

Synthese

De synthese van l-Carnitine heeft de aanwezigheid van 6 verschillende moleculen nodig. Twee van die moleculen zijn de andere aminozuren: lysine en methionine. Vitamine C draagt als molecule vervolgens bij aan de goede werking van de lysine en methionine bij het omzetten van carnitine naar een werkbaar product voor het lichaam.

Effecten

De consumptie van vitamine C hangt alleen samen met de productie en het gebruik door het lichaam van L-Carnitine. Bij een onvoldoende consumptie van L-Carnitine in combinatie met vitamine C kan de productie minder effectief worden en een tekort aan vitamine c kan er zelfs voor zorgen dat je je moe voelt in plaats van energierijk.

Bronnen van vitamine C

Producten rijk aan vitamine C zijn onder andere sinaasappels, paprika’s, watermeloen, papaya, grapefruit, cantaloupe, aardbeien, kiwi, mango, broccoli, tomaten, spruitjes, bloemkool en kool. Het innemen van vitamine C is belangrijker dan het innemen van carnitine, omdat vitamine C met voedingsmiddelen moet worden ingenomen en niet door het lichaam wordt geproduceerd.

, , , , , , ,